Radio Freee

Hity non stop na 89.9 FM

Current track

Title

Artist

Czy młodzież powinna zostać w kraju po zakończeniu nauki? Debata oksfordzka w Zamościu

Written by on 02-12-2025

Finał IX Mistrzostw Debat Oksfordzkich dla uczniów biłgorajskich szkół średnich odbył się w Biłgorajskim Centrum Kultury. Dwie najlepsze drużyny, wyłonione w poprzednich etapach zmagań spierały się o to, czy młodzi Polacy mają moralny obowiązek pozostać w kraju po zakończeniu edukacji. 

Zmagania wygrała drużyna z Zespołu Szkół Budowlanych i Ogólnokształcących. Jej liderem była Natalia Stadnicka. – Pierwszy etap został ogłoszony jeszcze chyba w październiku i od wtedy przygotowywaliśmy się, a stricte do finału przygotowania trwały chyba trochę mniej niż miesiąc. Na początku temat wydawał nam się trudny, ale daliśmy radę.

592053928_862960512792819_1169115913466470100_n.jpg

CZYTAJ: Wspólny projekt lubelskich uczelni. Powstało Centrum Innowacji Erasmus+ [ZDJĘCIA]

Zwycięzcy przekonywali publiczność i lożę ekspertów, że młodzież powinna zostać w Polsce po zakończeniu nauki. Drużyna przeciwna przekonywała, że nie jest to moralny obowiązek. 

– Nie jest prawdą, że młodzież dziś już nie potrafi ze sobą rozmawiać. Wciąż to robimy, wciąż dyskutujemy – podkreśla członek drużyny Zespołu Szkół Leśnych, Michał Soja. – Dyskusja jest na pewno bardzo ważną formą wszystkich relacji, jakie są na tym świecie. Teza dosyć ciekawa, ale wydaje mi się, że była bardzo rozwojowa i faktycznie w odniesieniu do życia prawdziwa. I można było faktycznie zastanowić się nad tym, co się o tym uważa.

Debaty oksfordzkie to okazja do szlifowania tak zwanych kompetencji miękkich: jasnego myślenia – nawet w sytuacjach stresujących, precyzyjnego formułowania argumentów i kulturalnej dyskusji. Suma nagród, jakie otrzymali uczniowie najlepszych drużyn wyniosła 17 tysięcy złotych. A w skład zwycięskiej drużyny, obok jej liderki weszli: Maxymilian Tarnowski, Aleksandra Chyl oraz Natalia Buczko.

JN/ opr. DySzcz

Fot. Joanna Nowicka


Radio Freee

Hity non stop na 89.9 FM

Current track

Title

Artist